Canada

Vancouver, British Columbia

1-778-952-4111

24/7 Customer Support

Mon - Fri: 9:00 - 17:30

نگارش انگیزه نامه (sop)

نگارش انگیزه نامه (sop)

نوشتن SOP | امروزه یکی از درگیری های ذهنی بسیاری از دانشجویان و فارغ التحصیلان در رشته ها و در مقاطع مختلف تحصیلی نحوه اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های خارجی می باشد. بسیاری از دانشگاه های جهان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، شرایط مناسبی را از لحاظ کیفیت و امکانات آموزشی و رفاهی برای ادامه تحصیل ایجاد کرده اند که باعث شده بسیاری از افراد چه دانشجو چه فارغ التحصیل به دنبال ادامه تحصیل در مقاطع بالاتری باشند.

شرح کامل انگیزه نامه

انگیزه نامه یکی از مهمترین مدارکی است که متقاضیان اخذ پذیرش تحصیلی و کاری بایستی بنویسند. از آنجایی که اکثر دانشگاه ها، موسسات و مدارس برجسته مدیریت و کسب و کار، از متقاضیان درخواست چندین نامه ی شخصی می کنند، که در این بین یک نامه ای در محدوده 500 الی 2000 کلمه با عنوان انگیزه نامه (SOP) یا بیانیه شخصی (Personal Statement) را درخواست می نمایند. از این رو، انگیزه نامه یا بیانیه هدف (SOP) مهم ترین بخش یا عنصر درخواست پذیرش (Application شما) به شمار می آید.

SOP مخفف چیست؟

SOP مخفف Statement of Purpose و به معنای انگیزه‌نامه می‌باشد. هر چند آنرا با نام‌های دیگری همچون Cover Letter و یا Letter of Intent نیز می‌شناسند اما SOP نام رایج‌تری برای انگیزه‌نامه می‌باشد.شاید برای شما نیز این سوال مطرح باشد که با توجه به مدارک و مستندات ارائه شده به کمیته‌های تصمیم گیری اهمیت انگیزه‌نامه در چیست و چرا داشتن یک انگیزه‌نامه خوب می‌تواند مرز بین شکست و موفقیت در پذیرش تحصیلی باشد.

جواب به این سوال از دید کمیته تصمیم‌‌گیری بسیار ساده است: کلیه سوابق و مدارک شما تنها گذشته شما را نشان می‌دهد اما تنها یک انگیزه‌نامه خوب است که آینده شما را برای کمیته مشخص می‌سازد. شما در انگیزه‌نامه  ضمن ارائه شرحی بر گذشته خود که مبتنی بر مستندات ارائه شده است می‌توانید جزییات شخصی‌تری به موفقیت‌ها و حتی شکست‌های خود بیافزایید و از آن مهم‌تر مسیر پیش روی خود در آینده را نیز برای آنان توضیح دهید.

محتوای SOP

حقیقت انتخاب شما چیست و چرا می‌خواهید آینده خود را صرف این رشته کنید؟ سعی کنید دلایل اصلی خود را پیدا کنید و به جذاب‌ترین و تاثیرگذارترین شیوه آن‌را برای نگارش آماده سازید. این متن باید ابتدا برای خودتان قانع کننده باشد تا بتواند دیگران را نیز برای انتخاب شما توجیه نماید. چرا باید شما به جای دیگری انتخاب شوید؟ پس سعی‌ کنید با شناخت دقیق از نقاط قوت خود، توانایی‌های خود را به کمیته بررسی نشان دهید. توجه داشته باشید که تنها بخشی از روند پذیرش که به طور کامل در اختیار شما است، نوشتن انگیزه‌نامه است.

مزیت نگارش SOP چیست؟

یکی دیگر از مزیت های نوشتن انگیزه نامه این است که چون مدارک تحصیلی شما متعلق به گذشته است و از طرفی اکثر متقاضیان فقط یک یا دو بار در آزمون هایی مانند GER, Gmat, IELTS, TOEFL شرکت کرده اند و نمره آنها به میزان زیادی تحت تاثیر شرایط آنها در روز امتحان بوده است قابل جبرن نیست. از این رو نگارش یک انگیزه نامه است که می تواند سوابق را بپوشاند زیرا ابزاری برای نشان دادن برتری می باشد. زیرا متن انگیزه نامه کاملا تحت کنترل شما است، از این رو با نوشتن انگیزه نامه یک پل ارتباطی مستقیم با دانشگاه برقرار می کنید تا خود را از میان دیگر متقاضیان متمایز کنید و به کمیته پذیرش نشان دهید که لیاقت این فرصت را دارید.

ویزای تحصیلی کانادا

انگیزه نامه چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف ساده در مورد انگیزه نامه داشته باشیم باید گفت که SOP یک انشاء طولانی در مورد شما است که دانشگاه های خارج از کشور همگی از شما درخواست می کنند. اگر به قالب یک انگیزه نامه و SOP کامل و استاندارد نگاه کنید، متوجه خواهید شد که نوشتن انگیزه نامه به مانند یک انشاءی است که هدف آن  استفاده از یک دوره خاص در یک دانشگاه خاص می باشد. این انشاء مشتمل بر این است که شما چه کسی هستید، چه کسی می خواهید تبدیل شوید و چقدر آماده هستید که دوره خاصی را در یک موسسه دنبال کنید.

فرمت کلی یک انگیزه نامه باید چگونه باشد؟

محتوای موجود در متن SOP برای دوره های مختلف، متفاوت است. در حالی که فرمت ها و نمونه های بسیاری به صورت آنلاین برای SOP را می توان یافت و برای نوشتن از آنها استفاده کرد، اما انتخاب قالب مناسب همواره دشوار است. همچنین شما جزئیات قالب بندی صحیح مورد نیاز برای یک پیش نویس خاص یا ایده آل را نمی توانید کنید. از این رو برای نگارش هر SOP باید منحصر به فرد بودن آن را لحاظ کنید و فقط از قالب هایی که موجود است یا دانشگاه ها ارائه می دهند الگو بگیرید.

نگارش انگیزه نامه

ساختار یک انگیزه نامه

پاراگراف اول انگیزه نامه

پاراگراف اول متن انگیزه نامه هدف نگارش شما را نشان می دهد و سابقه و مختصری از شما و علایق علمی و اهداف آینده تان را بیان می کند.

پاراگراف دوم انگیزه نامه

این پاراگراف بیان کننده پیشینه تحصیلی، نشان دهنده آمادگی شما برای این رشته و مقطع است. این قسمت شامل فراز و نشیب های دوره کارشناسی، تفاوت بین معدل ابتدا و انتهای دوره تحصیل، کسب نمره خوب در آزمون ورودی برای دوره کارشناسی ارشد (در صورت نیاز) می باشد تا توجه کمیته پذیرش یا استاد را جلب کند.

پاراگراف سوم انگیزه نامه

این پاراگراف توصیفی از اهداف حرفه ای شماست. با اینکه SOP خلاصه ای از اهداف و سوابق می باشد، اما می تواند تاییدی بر صلاحیت شما برای پذیرفته شدن در یک رشته تحصیلی خاص نیز باشد. این بند به همراه بند قبلی به کمیته پذیرش تضمین می دهد که شما دانشجویی هدفمند هستید.

پاراگراف چهارم برای نوشتن

این پاراگراف بیان کننده موضوع مورد علاقه شما برای ادامه تحصیل است. حال که شما علایق، سوابق و اهداف حرفه ای خود را در قسمت های قبل مشخص کرده اید، باید توجه کنید که بهترین راه برای ارتباط بین سال های تحصیلی و موفقیت در حرفه مورد نظرتان، مطالعه رشته تان است.

نکات کلی درباره نگارش SOP

  • حجم متن انگیزه نامه SOP به دانشگاه مربوطه بستگی دارد اما معمولا بین 1 تا 2 صفحه است.
  • در انگیزه نامه SOP نکات مثبت و قوت خود که ممکن است شما را از دیگران متمایز کند را برجسته کنید. توجه داشته باشید که این نکات کاملا صادقانه مطرح شوند.
  • با توجه به اینکه هر شخص در طول زندگی مسیری متفاوت را برای کسب موفقیت حاصل شده طی کرده و می‌کند، لذا به هیچ وجه در نوشتن SOP، با کپی کردن نوشته‌های موجود دیگران تهیه نکنید.
  • از یک انگیزه نامه برای چند دانشگاه استفاده نکنید.
  • به خاطر داشته باشید که متن انگیزه نامه شما باید اولا شخصی باشد و کاملا بی نقص باشد؛ بخصوص اگر قصد اپلای برای یک بورسیه را داشته باشید.
نمونه انگیزه نامه

فرایند سفارش آنلاین انگیزه نامه

  • رزومه خود را در سامانه بارگذاری کنید. اگر بخشی نیاز به توضیح دارد، در قسمت توضیحات آن را ذکر کنید.
  • با شما برای تهیه یک SOP قوی تماس خواهیم گرفت.
  • پرداخت هزینه نگارش انگیزه نامه در مرحله بعد از ثبت اطلاعات.
  • پس از پایان کار، از موسسه با شما تماس گرفته خواهد شد تا از کسب رضایت کامل شما از انجام کار و مطالب گنجانده شده در SOP اطمینان حاصل آید. 
[hfe_template id='369']

Comments (2)

  1. عباس
    مرداد 7, 1401 پاسخ

    سلام خسته نباشید ممنون از اطلاعات خوبتون. میخواستم ببینم چجوری میتونم sop که نوشتم رو براتون ارسال کنم تا ریویو کنید. ممنونم

    • Admin page
      مرداد 10, 1401 پاسخ

      سلام ممنون از لطف شما
      در فرم درخواست sop فایل مورد را آپلود نمایید و در توضیحات عنوان کنید که نیاز به ریویو دارد.
      سپاس

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

سوالی دارید ؟ بپرسید